Merhaba Arkadaşlar bu aralar epeyi bir donanımsal ve işletim sistemsel bilgileri sizlere aktardım artık yazılım programlarına ve ipuçlarına geçmenin zamanı geldi geçiyor. Konumuz Adobenin geliştirmiş olduğu yazılım (grafik) programı Flash. Şimdilik anlatacağım Flash’ta Action Script olayı, daha sonraki makalelerimde menüsünü ve işlevsel alanlarını anlatacağım.

ActionScript, Flash’ta kullanılan kodlama dilidir. ActionScript kullanarak uygulamalarınızı doğrusal olmayan bir şekilde oynatabilir ve uygulamalarınıza zaman çizelgesinde temsil edilemeyen ilginç veya karmaşık işlevler ekleyebilirsiniz.

ActionScript kodlama dili uygulamanıza karmaşık etkileşimler, oynatma kontrolü ve veri görüntüleri eklemenizi sağlar.
Eylemler panelini, Komut Dosyası penceresini veya harici bir düzenleyiciyi kullanarak geliştirme ortamına ActionScript ekleyebilirsiniz.

ActionScript kendi sözdizimi kurallarına, ayrılmış anahtar sözcüklerine uyar ve bilgi depolamak ve geri almak için değişkenleri kullanmanızı sağlar. ActionScript birçok faydalı görevi gerçekleştirmenizi sağlayan nesneler oluşturmanıza izin veren, yerleşik sınıflardan oluşan geniş bir kitaplık içerir.

Kodlamaya başlamak için ActionScript öğelerinin tamamını bilmeniz gerekmez; belirli bir amacınız varsa, basit eylemleri
kullanan komut dosyaları oluşturmaya başlayabilirsiniz.

ActionScript ve JavaScript, köklerini ECMAScript kodlama dilinin uluslararası standardı olan ECMA-262 standardından alırlar. Bu nedenle, JavaScript’e aşina olan geliştiriciler ActionScript’e yabancılık çekmeyeceklerdir. ECMAScript hakkında daha fazla bilgi için buraya tıklayarak ilgili siteyi adresini ziyaret edebilirsiniz.

ActionScript Belgelerini Kullanma
ActionScript’in birden fazla sürümü olduğundan (2.0 ve 3.0) ve bu sürümleri FLA dosyalarınıza dahil etmenin birden çok yolu olduğundan, ActionScript’i öğrenmenin çeşitli farklı yolları vardır.

Bu yardım sistemi ActionScript’le çalışmayı sağlayan grafik kullanıcı arabirimini açıklamaktadır. Bu arabirim Eylemler panelini, Komut Dosyası penceresini, Komut Dosyası Yardımcısı modunu, Çıktı panelini ve Derleyici Hataları panelini içermektedir. Bu konular ActionScript’in tüm sürümleri için geçerlidir.

Adobe’nin diğer ActionScript belgeleri ActionScript sürümleri hakkında tek tek bilgi edinmenize yardımcı olacaktır.
ActionScript 3.0, Flash iş akışı ve bileşenleri hakkında eğitim videoları için aşağıdaki linklere bir göz atabilirsiniz:

– ActionScript 3.0’a başlarken
– ActionScript 3.0 ile etkileşim oluşturma
– Flash iş akışı
– Bileşenleri kullanma

ActionScript hakkında eğitim metinleri için buraya tıklayabilirsiniz. Gideceğiniz sayfada şu eğitimler bulunmaktadır:
– Uygulama Oluşturma
– Etkileşim Ekleme
– Nesneler ve Sınıflar ile Çalışma

ActionScript Sürümleri
Flash, farklı türdeki geliştiricilerin ve oynatma donanımının ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla birden fazla ActionScript
sürümü içerir.

– ActionScript 3.0 son derece hızlıdır. Bu sürüm, nesneye yönelik programlama kavramına diğer ActionScript sürümlerinden biraz daha fazla aşinalık gerektirir. ActionScript 3.0 ECMAScript tanımlamasıyla tamamen uyumludur, daha iyi XML işleme, iyileştirilmiş bir olay modeli ve ekrandaki öğelerle çalışmak için iyileştirilmiş bir mimari sunar.
ActionScript 3.0 kullanan dosyalar ActionScript’in önceki sürümlerini içeremezler.

– ActionScript 2.0’yi öğrenmek ActionScript 3.0’ü öğrenmekten daha kolaydır. Flash Player derlenmiş ActionScript 2.0 kodunu derlenmiş ActionScript 3.0 kodundan daha yavaş çalıştırsa da, daha tasarıma dayalı içerikler gibi ActionScript 2.0 hesaplama açısından yoğun olmayan birçok türde proje için kullanışlıdır. ActionScript 2.0 de ECMAScript tabanlıdır ancak tamamen uyumlu değildir.

– ActionScript 1.0, ActionScript’in en basit halidir ve Flash Lite Player’ın bazı sürümleri tarafından hala kullanılmaktadır. ActionScript 1.0 ve 2.0, aynı FLA dosyası içinde bir arada bulunabilirler.

– Flash Lite 2.x ActionScript, cep telefonları ve mobil cihazlarda çalışan Flash Lite 2,0.x tarafından desteklenen ActionScript 2’ın bir altkümesidir.

– Flash Lite 1.x ActionScript, cep telefonları ve mobil cihazlarda çalışan Flash Lite 1.x tarafından desteklenen ActionScript 1.0’ın bir altkümesidir.

ActionScript ile Çalışma Şekilleri
ActionScript’le çalışmanın birkaç yolu vardır.

– Komut Dosyası Yardımcısı modu ActionScript’i, kodu kendiniz yazmadan FLA dosyanıza eklemenizi sağlar. Siz eylemleri seçersiniz ve yazılım her eylem için gerekli olan parametreleri girmeniz amacıyla bir kullanıcı arabirimi sunar. Belirli görevleri yerine getirmek için hangi işlevlerin kullanılacağı hakkında biraz bilginiz olmalıdır ancak sözdizimi
öğrenmenize gerek yoktur. Birçok programcı olmayan kişi ve tasarımcı bu modu kullanmaktadır.

– Davranışlar kodu kendiniz yazmadan dosyanıza eklemenizi sağlar. Davranışlar ortak görevler için önceden yazılmış komut dosyalarıdır. Bir davranış ekleyebilir ve sonra onu Davranışlar panelinde kolayca konfigüre edebilirsiniz. Davranışlar sadece ActionScript 2.0 ve önceki sürümlerde bulunur.

– Kendi ActionScript’inizi yazmak size belgeniz üzerinde fazlasıyla esneklik ve kontrol sağlar ancak ActionScript dili ve kurallarına aşina olmanız gerekir.

– Bileşenler, karmaşık işlevleri uygulamanıza yardımcı olan önceden oluşturulmuş film klipleridir. Bir bileşen, onay kutusu gibi basit bir kullanıcı arabirimi kontrolü veya kaydırma bölmesi gibi karmaşık bir kontrol olabilir. Bir bileşenin işlevini ve görünümünü özelleştirebilir ve başka geliştiriciler tarafından oluşturulmuş bileşenleri indirebilirsiniz. Çoğu bileşen, bir bileşeni tetiklemek veya kontrol etmek için bir miktar ActionScript kodu yazmanızı gerektirir.

ActionScript Yazma
Geliştirme ortamında ActionScript kodu yazarken, Eylemler panelini veya Komut Dosyası penceresini kullanırsınız.
Eylemler paneli ve Komut Dosyası penceresinde, kod ipuçları ve kod renklendirme, kod biçimlendirme, sözdizimi vurgulama, sözdizimi denetimi, hata ayıklama, satır numaraları, metin sarma ve Unicode desteği içeren tam özellikli bir kod düzenleyicisi bulunmaktadır.

– Flash belgenizin parçası olan komut dosyaları (yani, FLA dosyasına gömülü olan komut dosyaları) yazmak için Eylemler panelini kullanın. Eylemler paneli, temel ActionScript dil öğelerine hızlı erişiminizi sağlayan Eylemler araç kutusu ve komut dosyaları oluşturmak için gereken öğelerin size sorulduğu Komut Dosyası Yardımcısı modu gibi özellikler sunar.

– Harici komut dosyaları (yani harici dosyaların içinde saklanan komutlar veya sınıflar) yazmak istiyorsanız, Komut Dosyası penceresini kullanın. (Harici bir AS dosyası oluşturmak için bir metin düzenleyicisi de kullanabilirsiniz.) Komut Dosyası penceresi kod ipuçları, kod renklendirme, sözdizimi denetimi ve otomatik formatlama gibi kod destek özellikleri içerir.

Yazar
Yazar
Bilgisayar Programcısı, Web Tasarımcı, Üniversite Öğrencisi...
Twitter Facebook Google Linkedin Flickr YouTube

Önceki Yazı:Modem Bağlantı Hataları ve Çözüm Yolları Nelerdir?

Sonraki Yazı:3… 2… 1… fragman!

YORUMLAR
SİZ DE CEVAP YAZABİLİRSİNİZ
Bu yazı hakkında görüşünüzü belirtin.

ES Web Tasarım Web Tasarım Blog Teması Emre Supçin Bu tema ES Web Tasarım tarafından düzenlenmiştir. Hiçbir şekilde kopyalanamaz.