İyi akşamlar sevgili arkadaşlar,
Bugün itibari ile vize sınavlarım başladığından dolayı blog ile ilgilenemiyorum haliyle ders anlatımlarını ve diğer kategorilerin makalelerini yazamıyorum. Bu durumu anlayış ile karşılayacağınızdan eminim ama tabii bu sınav süre zarfında blog ile ilgilenmeyeceğim anlamına da gelmiyor 🙂 Vakit buldukça bilgi paylaşımlarında bulunacağım.
Neyse makalemize geçebiliriz, Sizlere bu akşam programlama ortamının kullanımını, kod yazım kurallarını ve değişkenleri anlatacağım. Değişkenlere daha önceden de biraz değinmiştik ama tekrar yapmakta fayda var diye düşünüyorum.
Değişken ve Sabitler :
Temel programlama işlevlerini gerçekleştirebilmek için “değişkenler” kullanılmaktadır. Bir değişken küçük bir depo alanıdır. İçinde sayılar, kelimeler, harfler saklanabilir. Değişkenleri defalarca kullanabilsek de, içinde aynı anda sadece bir bilgi tutabilmektedirler. Değişkenler geçici olarak kullanıldıkları için, program veya bilgisayar kapanınca silinirler.
Bazı değerler ise her zaman aynı değere sahip olduğu için “sabit” adını alırlar. MeselaPI† sayısı olan 3.14 değeri gibi. Bu tür sabit olan bazı değerleri programlama dili kendiiçinde “hazır” olarak destekleyebilir.
Genellikle değişken ve sabitler programın ilk satırlarında tanımlanmaktadır.
Değişkenin adı ve ne tür bilgiyi saklayacağı çok önemli bir konudur. Üzerinde çalışılan programlama dilinin değişken türleri iyi öğrenilmelidir. Ayrıca değişkenlerin hafızadaki kapladıkları alanlar da önemlidir.
Bilgisayar bizim değişkenlere ne isim verdiğinizi umursamasa da, hem bizim hem de diğer programcılar için
kolay anlaşılacak şekilde isimlendirilme çok önemlidir. “Macar notasyonu*” adı verilen adlandırmayla veritürü ve adı aşağıdaki gibi gösterilirse program yazarken veri türleri oluşturmada bir standart sağlanır.
tYil = tamsayı Yıl
mAd = metin Ad
bAskerlik = boolean (mantıksal) Askerlik
Genel olarak başka isimlendirme kuralları vardır:
- İlk harf veya tamamı sayı olamaz. Mesela: “2nciYari” gibi olmaz.
- Değişken ismi içinde “boşluk, TAB, Enter” olamaz. Mesela “Soy Ad” gibi olmaz.
- Büyük küçük harfle yazım fark eder. Mesela: “IlkNot” ile “ILKNOT” farklıdır.
- Dilin anahtar kelimeleri değişken adı olamaz. Mesela: “PRINT” gibi…
- Türkçe ve özel karakterleri kullanmamaya çalışmalıyız. Mesela: “örütBağ” yerine “orutBag” yazılmalı gibi…
- Alt çizgi isimlendirmede kullanılabilir. Mesela: “taban_Ucret” gibi…
Genel olarak değişken değerleri; tam sayı (yaşınız 30), ondalıklı sayılar (ağırlığınız 75.6), metin (adınız Neva ), karakter(ehliyet B ) ve mantıksal (burs durumu True Doğru – False Yanlış )olabilmektedir.
İlk değeri belli olmayan ve program boyunca da değer atanmayan bir değişkenin değeri “belirsiz” olarak kabul edilir. Yanlışlıkla da bu değişken, işlemlerde kullanılırsa, programda istenmeyen değerler elde edilebilir.
Veri giriş ve çıkışı konusunda basit bir algoritma ile örnek yapalım. Klavyeden adınızı girip, ekrana “Selam, ” yazısı ile adınızı gösterelim:
1. Başla
2. Metin AD
3. Yaz; “İlk Program”
4. Yaz; “İsminizi giriniz”
5. Oku; AD değişkenine * ata
6. Yaz; “Selam, ” & AD**
7. Bitir
* Değişkenler sayesinde geçici bilgileri bellekte saklar ve üzerlerinde işlem yapabiliriz.
** Genellikle + veya & simgesi metinleri birleştirmek, yan yana yazmak için kullanılır.
*** Pascal ve Basic harf büyüklüklerini önemsemez , C ve Java ise aynı şekilde yazmayı önemser.
Aktarma (Atama) Deyimi :
Bir değişkene doğrudan veya kullanıcı girişi ile değer atanabilir. Doğrudan değer atama “=” ile yapılır ve yönü sağdan sola doğrudur. Çoğu programlama dilinde atama “=” ile yapılır. Pascal dilinde de “:=” şeklinde yapılmaktadır.
a = 5 {Doğru; a’nın değeri 5 olur }
a = a + 5 {Doğru; a’nın eski değerine 5 eklenir. Genelde sayaçlarda kullanılır.}
a + 5 = a {Hatalı! }
5 = a {Hatalı! }
a = a {Gereksiz }
Daha sonra göreceğimiz döngüler ile de, bir şeylerin toplamını bulmak istediğimizde de toplam = toplam + sayi şeklinde ifadeler kullanırız. “toplam” değişkenin eski değerine yeni “sayi” değeri eklenerek yeni “toplam” değişkenine atanır. Böylece toplam = 1 + 2 + 3 + 4 … şeklinde yazmamıza gerek kalmaz.
Dillerin bazılarında daha tanımlama sırasında değer ataması yapılmaktadır. Buna “varsayılan değer atama” denir:
Dim a As Integer = 5 {Basic dilinde}
int a = 5; {C dilinde}
Const a = 5; {Pascal dilinde}
Değişkenlere değer girilmesi ile ilgili basit örnek yapacak olursak.
Örnek 1: Klavyeden iki sayı girilir, yer değiştirilerek ekrana yazdırılır: (3 tabure ve 2 öğrenci var. Öğrencileri diğer tabureye oturtmak…)
1. Başla
2. Sayısal Sayı1, Sayı2, Değiştirici
3. Oku; “İki sayı giriniz”, Sayı1, Sayı2
4. Değiştirici = Sayı1
5. Sayı1 = Sayı2
6. Sayı2 = Değiştirici
7. Yaz; Sayı1, Sayı2
8. Bitir
- emresupcin
- C / C++ / C#
- 12 Kasım 2012 - 23:06
- Yorum Yok
- 4001 Görüntülenme
aktarma deyimi atama deyimi değişken nedir değişken ve sabitler değişkenler programlama programlama nedir programlama ortamı sabitler